Jak dostosować Metodę Domana do potrzeb dziecka? Harmonogram jako pomoc metodyczna w Metodzie Domana
Każdy kto zeknął się z książkami Glenna Domana, napotka w nich kilka rozdziałów poświęconych wskazówkom wdrażania Metody i jej poszczególnych technik, a w nich propozycje harmonogramów ułatwiających rodzicom orientację w czynnościach, ich kolejności, częstotliwości, intensywności i czasie trwania. Często spotyka się opinie, że harmonogramy utrudniają zabawę z Metodą Domana, ponieważ nakładają na rodziców dodatkową presję związaną z ich sumienną realizacją. Gdy w harmonogramach pojawia się słowo sesja, rodzice mają wątpliwości: Ile należy ich wykonywać ? Czy można zmienić ilość powtórzeń prezentacji? Czy można wykonać ich mniej? Czy można rozłożyć program na mniejsze części? Oczywiście, że tak - można, a nawet należy dostosować program do potrzeb, możliwości i tempa uczenia się dziecka. W takim razie jaką rolę odgrywają w metodyce wczesnego nauczania harmonogramy? Aby dobrze zrozumieć ich rolę przypomnijmy jedno z głównych założeń Metody Domana:
Wczesne nauczanie to dla dziecka dar.
Uczenie jest dawaniem, a wymagania są braniem. Dorośli nie powinni stawiać roszczeń dzieciom, które się dopiero uczą.
Glenn Doman podkreśla, że wczesne nauczanie powinno być dla dziecka darem od dorosłych, natomiast wszelkie sprawdzanie, poganianie i inne wymagania to po prostu roszczenia wobec dziecka. Przeładowanie materiału, przyspieszanie tempa uczenia się, nadzieja na osiągnięcia, ambicje to także roszczenia, ponieważ każde dziecko uczy się w swoim tempie, potrzebuje czasu na odpoczynek, swobodną zabawę i bycie samoukiem. Glenn Doman na każdym kroku podkreślał, aby nie mylić Metody Domana z działaniami, które wszyscy znamy ze szkoły. Szkolne rozkłady są tak obciążone programem nauczania, że nauczyciele pędząc z materiałem nie mają czasu, który mogliby dać uczniom na powtarzanie, utrwalanie, ćwiczenie umiejętności i popełnianie błędów. Dziecko jeszcze się uczy, potrzebuje utrwalania wiedzy, ćwiczeń, eksperymentowania, możliwości popełniania omyłek, a tymczasem nauczyciele w szkole już stawiają oceny. Dziecko nie może spokojnie ćwiczyć umiejętności pisania wypracowania, ponieważ nauczyciel nie sprawdzi pracy ,,za darmo". Bezwzględnie wstawi stopień do dziennika, a dziecko zapłaci za swoje błędy niższą oceną. Powyższe elementy rzeczywistości szkolnej przyczyniają się do przeładowania programu, ciągłego sprawdzania, nadmiernego obciążania uczniów wymaganiami i zniechęcania dzieci do nauki.
W Metodzie Domana nie liczy się wiedza ale podejście rodziców. Tylko poprzez zabawę i pozytywną interakcję można zarazić dzieci miłością do nauki. Możemy zrelaksować się i zapomieć o spędzających sen z powiek ambicjach. Wszystko czego nie uda nam się przekazać dzieciom, młodzi ludzie chętnie nauczą się sami.
Jak dostosować programy Metody Domana do potrzeb dziecka? Rola harmonogramów w Metodzie Domana.
Pomoc metodyczna
Harmonogram w Metodzie Domana ma charakter jedynie orientacyjny i powinien być dostosowany do potrzeb dziecka. Najważniejszym zadaniem harmonogramów jest pomoc metodyczna dla rodziców, klarowny plan/ogląd działań Metody Domana oraz uporządkowanie materiału. Harmonogramów nie należy traktować jako normy do przepracowania lub wymagań edykacyjnych wobec dziecka. Złotą zasadą zabawy Metodą Domana jest wskazówka: ,,Skończ, zanim dziecko będzie chciało skończyć". Tabele powinno wypełniać się w sposób elastyczny, niekoniecznie wykorzystując wszystkie rubryki, a materiał dobierać w sposób spersonalizowany zarówno pod względem ilości materiału, jak i częstotliwości sesji. U najmłodszych dzieci mniej materiału, szybciej i częściej prezentowanego, oznacza lepszą i skuteczniejszą zabawę.
Monitorowanie
Dzieci uczą się coraz szybciej, dlatego hamonogramy m.in. pozwalają na monitorowanie zainteresowań, potrzeb, rozpiętości uwagi, tempa uczenia się i postępów dziecka, które mają niemałe znaczenie w utrzymaniu entuzjazmu i wysokiej motywacji zarówno malucha, jak i rodzica. Wreszcie harmonogramy pomagają uniknąć frustracji u dziecka i rodziców związanej z chaotycznym, nieuporządkowanym i nieregularnym programem, który raczej zniechęca do dalszej zabawy.
Rozkładanie programu na mniejsze części
Harmonogram pozwala na przerwanie zabawy w dowolnym momencie - można robić przerwy podyktowane sprawami rodzinnymi, zdrowotnymi, momentami gorszego samopoczucia i ponownie wrócić do zabaw, kontynuując dokładnie od tego samego miejsca, w którym nastąpiła przerwa. Dzieki harmonogramowi możemy sprawnie rozbijać 1-dniową partię przygotowanych plansz na dwa lub trzy dni. Możemy także uniknąć powtarzania starego materiału, który dziecko już zapamiętało. Planowanie wbrew pozorom daje dużo więcej wolności i elastyczności, ponieważ spokojne, uporządkowane działania są mniej absorbujące, oszczędzają czas oraz dają poczucie bezpieczeństwa. Dzieci chętnie biorą dobry przykład z rodziców, którzy wiedzą, co robią.
Szczegóły metodyczne zabaw programami Metody Domana znajdziemy w poradniku na stronie Metody Domana prowadzonej przez Fundację Ingenium https://
Do pobrania poszczególne harmonogramy wprowadzania kolejnych punktów programów rozwoju inteligencji Metodą Domana.
Pliki pdf harmonogramów w zakładce ,,Downloads"
https://www.metodadomana.org/prezentacje w sektorze ,,Harmonogramy".
#MetodaDomanaharmonogram
Komentarze
Prześlij komentarz