Efekty Metody Domana - co mają do zaoferowania bity inteligencji? Jakich szybkich rezultatów można oczekiwać?
Efekty Metody Domana |
Efekty techniki bitów inteligencji |
Kodowanie bitów inteligencji |
Jednym z najważniejszych i
najskuteczniejszych elementów Metody Domana jest interakcja dziecka z
rodzicami.
Jak działa interakcja?
Czy zauważyli Państwo, że małe dziecko zwraca
uwagę na to, co Wy mu pokazujecie? To oznacza, że elementy,
na które nie zwracacie uwagi, dziecko uczy się ignorować. Czy zwróciliście Państwo uwagę, że małe
dzieci po prezentacji bitów inteligencji, zaczynają dostrzegać i obserwować w
naturze obiekty, które widziały na kartach? Dostrzegają także nowe rzeczy, których
na kartach nie było i pytają o ich nazwy (często niewerbalnie).
Bity inteligencji uczą zwracać uwagę na
poszczególne elementy rzeczywistości - rozbudzają w dziecku ciekawość świata. Dzieci zaniedbane środowiskowo, praktycznie w
ogóle nie zwracają uwagi na otoczenie, są niespokojne, mają problemy z zachowaniem.
Nauczyciele często się skarżą na fakt, że tych uczniów nic nie interesuje.
Dzieci, które mają najwięcej interakcji z
rodzicami, najwięcej się od nich uczą. To dzieci lepiej przystosowane.
Jeśli założymy, że najważniejszym elementem
Metody Domana jest interakcja dziecka z rodzicami, jak będziemy stosować tę
metodę?
Jakich możemy wówczas
spodziewać się efektów?
Jednym z natychmiastowych efektów będzie na
pewno udana zabawa dziecka z rodzicami.
Jednym z szybkich efektów techniki bitów inteligencji jest rozwój pamięci słuchowej.
Wielokrotne
czytanie tego samego tekstu rozwija podręczną pamięć słuchową.
Bity
inteligencji na rewersach zawierają opisy, które czyta się podczas regularnych
prezentacji, w określony
sposób. Znamy
to z doświadczenia: czytamy dziecku dany punkt opisu i przez przepadek omijamy
jedno słowo lub fragment tekstu. Dziecko od razu daje nam znać, że coś
przegapiliśmy.
Tak
działa podręczna pamięć słuchowa, która jest niezbędna do późniejszej nauki.
Albo
inna sytuacja: czytamy pierwsze słowo, a maluch już chce, żeby przewrócić
kartkę albo co gorsza zmienić lekturę lub zakończyć prezentację – to znak, że zna
już treść na pamięć i potrzebował tylko jednego słowa, aby przypomnieć sobie
całą resztę.
Czasem
wystarczy tylko pierwsze słowo, aby dziecko przypomniało sobie całą treść.
Nie
zawsze powtarzanie jest pożądane - czasem dziecko zamyka książkę lub odwraca
głowę pokazując, że nie chce się słuchać ani oglądać kart. Brakiem
zainteresowania dzieci często sygnalizują, że już zapamiętały materiał. Bardzo
doświadczone dzieci potrafią przyswoić niektóre specyficzne informacje już po
pierwszej prezentacji. W serii ssaków, z których wszystkie należą do gromady o
łacińskiej nazwie MAMMALIA - tę informację wystarczy podać tylko jeden raz.
Zawsze bacznie obserwujmy dziecko, ponieważ powtarzanie starego materiału to
jedyny błąd, którego maluch nie toleruje.
Niezwykła
pamięć długoterminowa to efekt uczenia się techniką bitów inteligencji.
Z
doświadczeń rodziców wynika, że ,,absolwenci” programów inteligencji mają
niezwykłą pamięć długoterminową. To chodzące słowniki obcojęzyczne i ortograficzne, notesy,
pamiętniki i kalendarze. Matka, która zapomniała słowa w języku obcym, zamiast
zaglądać do tłumacza, pyta swoją córkę. To samo robi, kiedy chce przypomnieć sobie
datę wydarzenia rodzinnego – nie potrzebuje kalendarza. Umiejętność
zapamiętywania informacji za pierwszym razem, to jeden z niezwykłych efektów uczenia się techniką bitów inteligencji.
Jak
nie pogubić się w opisach bitów inteligencji i szybko odnaleźć właściwe punkty do bieżącego czytania?
Rodzice
kodują opisy kolorową kredką, podkreślają ołówkiem lub zaznaczają
highlighterem. Kodowanie kolorami oddziela informacje do prezentacji podczas
sesji - od anegdotek, które opowiemy podczas spacerów i informacji, z których
zrobimy książeczkę. Zawsze czytamy tylko ostatnią podkreśloną informację i w ten
sposób wiemy, że wcześniejsze podkreślenia ,,przeszły na emeryturę”.
Komentarze
Prześlij komentarz