Efekty Metody Domana - co mają do zaoferowania bity inteligencji? Jakich szybkich rezultatów można oczekiwać?



Metoda Glenna Domana i bity inteligencji - efekty
Efekty Metody Domana
Metoda Glenna Domana i bity inteligencji - efekty
Efekty techniki bitów inteligencji

Doman flash cards Bity inteligencji - wielokrotne czytania Metodą Domana rozwija podreczną pamięć słuchową.
Kodowanie bitów inteligencji

Jednym z najważniejszych i najskuteczniejszych elementów Metody Domana jest interakcja dziecka z rodzicami.

Jak działa interakcja?
Czy zauważyli Państwo, że małe dziecko zwraca uwagę na to, co Wy mu pokazujecie? To oznacza, że elementy, na które nie zwracacie uwagi, dziecko uczy się ignorować. Czy zwróciliście Państwo uwagę, że małe dzieci po prezentacji bitów inteligencji, zaczynają dostrzegać i obserwować w naturze obiekty, które widziały na kartach? Dostrzegają także nowe rzeczy, których na kartach nie było i pytają o ich nazwy (często niewerbalnie).

Bity inteligencji uczą zwracać uwagę na poszczególne elementy rzeczywistości - rozbudzają w dziecku ciekawość świata. Dzieci zaniedbane środowiskowo, praktycznie w ogóle nie zwracają uwagi na otoczenie, są niespokojne, mają problemy z zachowaniem. Nauczyciele często się skarżą na fakt, że tych uczniów nic nie interesuje.

Dzieci, które mają najwięcej interakcji z rodzicami, najwięcej się od nich uczą. To dzieci lepiej przystosowane.

Jeśli założymy, że najważniejszym elementem Metody Domana jest interakcja dziecka z rodzicami, jak będziemy stosować tę metodę?          
Jakich możemy wówczas spodziewać się efektów?
Jednym z natychmiastowych efektów będzie na pewno udana zabawa dziecka z rodzicami.




Jednym z szybkich efektów techniki bitów inteligencji jest rozwój pamięci słuchowej.

Wielokrotne czytanie tego samego tekstu rozwija podręczną pamięć słuchową.

Bity inteligencji na rewersach zawierają opisy, które czyta się podczas regularnych prezentacji, w określony sposób. Znamy to z doświadczenia: czytamy dziecku dany punkt opisu i przez przepadek omijamy jedno słowo lub fragment tekstu. Dziecko od razu daje nam znać, że coś przegapiliśmy.

Tak działa podręczna pamięć słuchowa, która jest niezbędna do późniejszej nauki.

Albo inna sytuacja: czytamy pierwsze słowo, a maluch już chce, żeby przewrócić kartkę albo co gorsza zmienić lekturę lub zakończyć prezentację – to znak, że zna już treść na pamięć i potrzebował tylko jednego słowa, aby przypomnieć sobie całą resztę.

Czasem wystarczy tylko pierwsze słowo, aby dziecko przypomniało sobie całą treść.

Nie zawsze powtarzanie jest pożądane - czasem dziecko zamyka książkę lub odwraca głowę pokazując, że nie chce się słuchać ani oglądać kart. Brakiem zainteresowania dzieci często sygnalizują, że już zapamiętały materiał. Bardzo doświadczone dzieci potrafią przyswoić niektóre specyficzne informacje już po pierwszej prezentacji. W serii ssaków, z których wszystkie należą do gromady o łacińskiej nazwie MAMMALIA - tę informację wystarczy podać tylko jeden raz. Zawsze bacznie obserwujmy dziecko, ponieważ powtarzanie starego materiału to jedyny błąd, którego maluch nie toleruje.

Niezwykła pamięć długoterminowa to efekt uczenia się techniką bitów inteligencji.

Z doświadczeń rodziców wynika, że ,,absolwenci” programów inteligencji mają niezwykłą pamięć długoterminową. To chodzące słowniki  obcojęzyczne i ortograficzne, notesy, pamiętniki i kalendarze. Matka, która zapomniała słowa w języku obcym, zamiast zaglądać do tłumacza, pyta swoją córkę. To samo robi, kiedy chce przypomnieć sobie datę wydarzenia rodzinnego – nie potrzebuje kalendarza. Umiejętność zapamiętywania informacji za pierwszym razem, to jeden z niezwykłych efektów     uczenia się techniką bitów inteligencji.

Jak nie pogubić się w opisach bitów inteligencji i szybko odnaleźć właściwe punkty do bieżącego czytania?

Rodzice kodują opisy kolorową kredką, podkreślają ołówkiem lub zaznaczają highlighterem. Kodowanie kolorami oddziela informacje do prezentacji podczas sesji - od anegdotek, które opowiemy podczas spacerów i informacji, z których zrobimy książeczkę. Zawsze czytamy tylko ostatnią podkreśloną informację i w ten sposób wiemy, że wcześniejsze podkreślenia ,,przeszły na emeryturę”.


Komentarze

Popularne posty